Een specialist in documentoplossingen. Haar printers en software maken het leven een beetje simpeler. De bedrijfsfilosofie met Japanse roots sluit daarbij aan. ‘Als mens het beste doen’, klinkt het. Dat betekent een grote nadruk op duurzaam ondernemen. Op zoek naar een goed alternatief voor de auto-kilometers kwam het uit bij het fietsplan van Wittebrug Lease.
Een fietsregeling. Het onderwerp kwam het eerst ter sprake in december vorig jaar. Kyocera was in gesprek met leaseauto-partner Wittebrug toen het nieuwe fietsplan ter tafel kwam. “We hadden al contact over een mobiliteitsbudget, maar de fietsregeling kenden we nog niet goed”, zegt Sabrina Bakker. Als Governance Manager houdt zij de regels, procedures en processen in de gaten binnen Kyocera. “We waren op zoek naar het beperken van onze auto-kilometers, en daar paste het idee van een fietsplan prima in. We zagen het bovendien als interessant initiatief naar ons werknemers toe.”
Al snel schoof Commercieel Projectmanager Jennifer Woltjer, van Lease a Bike aan, de grootste leasefietsaanbieder van Nederland. “We hadden ons al even georiënteerd bij andere partijen, maar het verhaal van Jennifer was meteen goed. De doorslag gaf het feit dat de werknemer haast alles zelf regelt via het handige digitale platform. We wilden weinig extra werk aan de fietsregeling hebben. Daarnaast is het fijn dat onze partner voor auto’s ook meedenkt in andere vormen van mobiliteit, zoals de fiets.”
Na de eerste kennismaking hebben Bakker en Woltjer veelvuldig contact. “Het was erg fijn dat de lijntjes kort waren. Ik kon Jennifer direct bellen voor alles wat ik wilde weten.” Op een eerste uitgebreid informatiepakket volgde een online sessie waarbij Bakker en Woltjer samen het hele proces doorliepen. “De aanmeldprocedure ging razendsnel. In een dag of vijf was alles geregeld. Van kredietcheck tot het doorlopen van het addendum op het contract.” Lease a Bike werkt met een concept addendum dat het bedrijf dat de fietsregeling start zelf simpel aanpast naar eigen voorkeuren. Volgens hetzelfde plug & play-principe had Bakker de aankondigingsmail, inclusief activatielink, klaar die ze intern binnen Kyocera rondstuurde.
In haar communicatie was Kyocera heel transparant. “We hebben duidelijk verteld voor wie het is en welke stappen erbij komen kijken. Bovendien hadden we de online calculator van Lease a Bike gepromoot. Die is zo helder dat we helemaal geen financiële vragen kregen over de regeling. Via de tool kunnen ze precies zien wat er op hun loonstrook gebeurt.”
Intussen zitten al zeker 12 collega’s van Bakker op de leasefiets en een aantal aanvragen loopt. Geen slechte score op een personeelsbestand van circa 75 man. “Het is een groot succes. Veel werknemers wonen op fietsafstand van het werk. En veel van hen zijn sportief. Dat scheelt. Bovendien dragen wij 35 euro in de maand bij. De drempel was laag om mee te doen.” Dat alle soorten fietsen vallen binnen de fietsregeling, trekt de laatste twijfelaars over de streep. Je kunt ook een e-bike bestellen, voor als je wat verder weg woont. “Een collega woont in Weesp. Die zit één uur en twintig minuten fluitend op de fiets. Dan heb je meteen een goede ambassadeur. Wat hij kan, kan ik ook, is dan het idee.”
Van de collega’s die de leasefiets al hebben uitgekozen, hoort Bakker goede verhalen. “Een mailtje en een pincode en je kunt beginnen. En ze weten nu ook al wat ze straks moeten doen als er onderhoud nodig is”.
Kyocera is tevreden over de fietsregeling van Wittebrug Lease. “Het prettige is dat dat alles bespreekbaar is. Het is een mooie en directe samenwerking.” In de nieuwsbrief die Kyocera naar haar klanten en partners stuurt, schonk het al aandacht aan de fietsregeling. “We zijn trots op deze vorm van duurzaam ondernemen en dat mag iedereen weten.”
Hoeveel groener Kyocera door al die fietskilometers wordt, weet Sabrina Bakker dit najaar. “Na de zomer gaan we kijken naar het effect op brandstofverbruik en ziekteverzuim. En elke twee jaar doen we een onderzoek wat onder het personeel leeft. Daarin gaat het ook mee.”
“We waren op zoek naar het beperken van onze auto-kilometers, en daar paste het idee van een fietsplan prima in. We zagen het bovendien als interessant initiatief naar ons werknemers toe”. Sabrina Bakker, Governance Manager, Kyocera
“Kyocera heeft als filosofie om het goede te doen. Ze hebben het beste voor met onze planeet en haar werknemers. Dat zie je nu ook terug in de fietsregeling, waarmee ze hun personeel voorziet van e-bikes”. Nancy Albers, Mobiliteits adviseur zakelijke markt, Wittebrug
De Japanse Kyocera groep, het moederbedrijf achter Kyocera Nederland, staat jaar-in-jaar-uit in de lijst met 100 innovatiefste bedrijven ter wereld. Precies zoals oprichter van Kyocera, Kazuo Inamori, bij de oprichting in 1932 voor ogen had. Inamori wilde het anders doen dan wat op dat moment gebruikelijk was. Zijn motto ‘als mens het beste doen’. Dat betekent: goed zijn voor mens en milieu én goed werkgeverschap.
Bijna 90 jaar later is die boodschap op het hoofdkantoor van Kyocera Nederland op Schiphol-Rijk springlevend. Duurzaamheid drijft in belangrijke mate de bedrijfsvoering. Daar waar het groener voor de dag kan komen, doet Kyocera dat.
Vond je dit artikel nou interessant, deel het met je collega's
16 juli 2024
27 augustus 2024
6 juni 2024