Skip to the main content
  • leasemaatschappij
  • VZR-verkiezing

VZR-verkiezing: service belangrijker dan prijs

VZR-verkiezing: service belangrijker dan prijs

VZR heeft op 8 december de awards voor Beste Leasemaatschappij 2021 uitgereikt. WagenPlan is als winnaar gekozen door de wagenparkbeheerders voor de middelgrote en kleine leasemaatschappijen.

Wagenparkbeheerders zijn zeer tevreden over de leasemaatschappijen: de dienstverlening wordt gemiddeld met een 8,5 gewaardeerd. Dat is een flink hogere score dan in 2019, toen de leasebranche een 8 op zijn rapport kreeg.

Winnaar in de categorie middelgrote en kleine leasemaatschappijen is WagenPlan: deze leasemaatschappij scoort gemiddeld een 8,9. Het bedrijf scoort op geen enkel onderdeel lager dan een 8,7. WagenPlan excelleert zelfs op het onderdeel organisatie met een 9,2 en met een 9,0 voor zowel het aspect communicatie als het aspect financieel.

Friesland Lease claimt de tweede plaats in deze categorie, met een 8,4. Ook hier louter hoge waarderingen, met uitschieters naar een 8,7 voor organisatie en een 8,6 voor communicatie. Friesland Lease scoort dan ook 447 punten in totaal.

Wittebrug Lease neemt de derde positie voor zijn rekening en krijgt als rapportcijfers een 8,3.

Hoge waardering

Gemiddeld beoordelen wagenparkbeheerders de organisatie van de leasemaatschappijen met een 8,7. Onder ‘organisatie’ vallen onder andere de deskundigheid van de medewerkers en de klantvriendelijkheid. De deskundigheid van medewerkers wordt beoordeeld met en 9,2, de klantvriendelijkheid krijgt een prachtige 9,0 en dat is een mooi compliment!

Op de gemeten aspecten ‘Inhoudelijke advisering over duurzaamheid’ en ‘het vernieuwde karakter op het gebied van mobiliteit’ is nog wel wat verbetering te realiseren, hoewel beide onderdelen met een 8,1 een hogere waardering krijgen dan vorig jaar.

De onderdelen ‘Financieel’ (snelheid van offreren, volledigheid van de offerte, etc) en ‘Communicatie’ (waaronder de informatievoorziening op de website) krijgen beide een 8,5. Opvallend is dat de informatie op de website voor als achter de inlog met respectievelijk een 8 en 8,1, het laagste scoren. De dienstverlening wordt gewaardeerd met een 8,3. De planning en uitvoering van reparatie en onderhoud worden het hoogst gewaardeerd. Bovendien valt op dat het flexibel zijn bij wijzigingen in het leasecontract goed wordt gewaardeerd.

De voornaamste reden om te kiezen voor een leasemaatschappij is de kwaliteit van de service: vorig jaar werd dit door 43 procent als belangrijkste beoordeeld, nu loopt dit zelfs op naar 50 procent. De verhouding prijs en kwaliteit is met 36 procent ook belangrijker geworden (dit was 32 procent).