Skip to the main content
  • Bijtelling
  • elektrisch
  • zuinig rijden

Vanaf 2021 meer bijtelling betalen op EV’s

Zakelijke rijders betalen bijtelling

Bijtelling is een fiscale regeling voor zakelijker rijders, iedere zakelijke rijder die zijn auto ook privé gebruikt moet hiervoor bijtelling betalen. Afhankelijk van de catalogusprijs, de datum van registratie en de CO2 uitstoot. Een elektrische auto heeft geen uitlaat en dus ook geen CO2 uitstoot. Vanwege het feit dat een elektrische auto geen CO2 uitstoot en de overheid elektrisch rijden wil stimuleren, is de bijtelling op een elektrische auto lager dan bij een auto met een verbrandingsmotor.

Waarom kiezen bedrijven voor elektrisch rijden?

Steeds meer bedrijven gaan bewuster om met het milieu en het verkleinen van hun eigen CO2-voetafdruk. Elektrisch rijden is een ‘groene stap’ om het verschil te maken voor het milieu. Elektrisch rijden betekent voor een bedrijf niet alleen besparen in brandstof- en onderhoudskosten, maar het brengt ook belastingvoordelen met zich mee. Volledig elektrische auto’s zijn namelijk vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting en belasting op personenauto’s en motorrijwielen (BPM). Hiernaast levert de Milieu Investeringsaftrek een fiscaal voordeel op investeringen in EV’s en oplaadpunten.

Lage bijtelling van 8% op EV’s wijzigt vanaf 2021

Momenteel geldt een bijtelling van 8% voor volledig elektrische auto’s met een catalogusprijs tot max €45.000. Voor leasecontracten die in 2021 worden afgesloten geldt er een bijtelling van 12% en de maximale catalogusprijs waarop de bijtelling invloed heeft daalt naar €40.000. Over het overige gedeelte wat boven de maximale catalogusprijs zit betaalt u de normale 22% bijtelling. Voor de zakelijke rijders betekent dit dat zij vanaf 2021 meer gaan betalen aan bijtelling.

 

De bijtelling percentage van de afgelopen jaren en in de nabije toekomst ziet er als volgt uit:
2018 = 4%, geen maximale catalogusprijs
2019 = 4%, max. catalogusprijs €50.000
2020 = 8%, max. catalogusprijs €45.000
2021 = 12%, max. catalogusprijs €40.000
2022 = 16%, max. catalogusprijs €40.000

Voorbeeld berekening, verschil bijtelling tussen 2020 en 2021

Berekening 2020: u rijdt in een Volkswagen ID.4 die in 2020 op kenteken is gezet, met een catalogusprijs van €50.000. Over het gedeelte tot max. €45.000 is de bijtelling 8%, de bijtelling over het overige gedeelte is 22%.

8% x €45.000 + 22% x €5.000
€3.600 + €1.100 = €4.700, oftewel €392 per maand.

Berekening 2021: u rijdt in een Volkswagen ID.4 die in 2021 op kenteken is gezet, met een catalogusprijs van €50.000. Over het gedeelte tot max. €40.000 is de bijtelling 12%, de bijtelling over het overige gedeelte is 22%.

12% x €40.000 + 22% x €10.000
€4.800 + €2.200 = €7.000, oftewel €583 per maand.

‘Nu’ is het moment om te profiteren van een lage bijtelling

U ziet het in bovenstaand voorbeeld, voor dezelfde auto gaan werknemers in 2021 meer bijtelling betalen. Lease dit jaar nog met 8% bijtelling. Met het oog op de ontwikkeling van de bijtelling is ‘nu’ het moment om een elektrische auto te leasen. Wittebrug Lease heeft een ruim aanbod aan elektrische modellen, voor de invulling van uw mobiliteit. Als dé expert op het gebied van elektrisch leasen helpen wij u graag (dit jaar nog) aan een elektrische leaseauto. Bekijk hier ons aanbod.

Related Posts

  • Duurzaam
  • elektrisch
  • verduurzaming

12 mei 2022

Slimme verduurzaming mobiliteit is win-win-w...

Veel wagenparkbeheerders in Nederland worstelen nog met de verduurzaming...

Lees verder
  • Duurzaam
  • elektrisch
  • Mobiliteit

29 november 2021

Volledig ontzorgd door Wittebrug Lease!

Elektrisch rijden zit stevig in de lift. Eén op de vier nieuwe auto’s...

Lees verder
  • Bedrijfswagen
  • Duurzaam
  • elektrisch
  • ID.Buzz

15 februari 2022

Zero-emissie zones worden ingevoerd, ‘’Wa...

In het Klimaatakkoord is afgesproken dat er zero-emissie zones worden ingevoerd...

Lees verder