Veelgestelde vragen over leasen

Wij helpen u graag

Wittebrug Lease beantwoordt graag al uw vragen. Hieronder vindt u per onderwerp de meeste gestelde vragen en antwoorden.

  • Brandstofpas

    Wat moet ik doen als ik mijn brandstofpas ben verloren?

    Belt u direct met de afdeling Contractbeheer via 070-3429414. Wij zorgen dat uw pas wordt geblokkeerd en vragen een nieuwe pas voor u aan. 

    Wat moet ik doen als mijn brandstofpas is geblokkeerd?

    Indien u drie keer een onjuiste pincode heeft ingegeven wordt de pas automatisch geblokkeerd voor een periode van 24 uur. U dient dan op een andere wijze te betalen. De voorgeschoten brandstofkosten kunt u declareren op onze website via <Mijn Wittebrug Lease>. 

    Wat moet ik doen als mijn brandstofpas is beschadigd?

    Als de brandstofpas is beschadigd kunt u een nieuwe aanvragen bij de afdeling contractbeheer via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 070-3429414. U kunt ook het formulier gebruik op onze website via <Mijn Wittebrug Lease>. Stuur vervolgens de defecte pas (zonder pincode) naar ons retour: Antwoordnummer 10063, 2280 VB Rijswijk. Vergeet niet de beschadigde pas in tweeën te knippen.

    Wat moet ik doen als ik mijn pincode niet meer weet?

    Belt u met de afdeling Contractbeheer via 070-3429414. Zij kunnen u dan verder helpen. 

    Hoe kan ik voorgeschoten brandstofkosten declareren?

    Indien u onverhoopt uw brandstofkosten heeft moeten voorschieten dan kunt u deze via een formulier bij ons declareren. Dit formulier kunt u opvragen op onze website via <Mijn Wittebrug Lease>. Vergeet niet uw originele tankbonnen aan te hechten en mee te sturen. Bewaar een kopie van het declaratieformulier en tankbonnen voor uw eigen administratie. Uw declaratieformulier kunt u sturen naar Antwoordnummer 10063, 2280 VB Rijswijk.

    Waar kan ik met mijn brandstofpas tanken?

    In Nederland kunt u bij nagenoeg elk tankstation afrekenen, zowel bemande als onbemande tankstations. Bij het tankstation staat dit aangegeven door middel van het logo van MultiTankcard. Indien uw brandstofpas is voorzien van het DKV logo kunt u ook in het buitenland afrekenen, mits bij het tankstation dit met het logo van DKV is aangegeven.

    Wat moet ik doen als de pomphouder de verkeerde pomp heeft afgerekend?

    Neem het eventueel contant retour te ontvangen bedrag aan. Meld de vergissing bij uw werkgever en overleg wat er met het ontvangen geld moet gebeuren.

  • Reparatie, onderhoud en (winter)banden

    Mag ik voor reparatie, onderhoud en banden naar de merkdealer?

    Voor reparatie- en onderhoudswerkzaamheden werken wij bij voorkeur samen met de officiële dealer van het betreffende merk. Voor vervanging van banden, uitlaten, accu’s en schokbrekers mag u, indien de garantie periode van uw auto is verstreken, ook naar een zogenaamde fitter. Wilt u dit vooraf met onze medewerkers van de afdeling Techniek overleggen? Zij zijn bereikbaar via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 070-3429494.

    Moet ik toestemming aan Wittebrug Lease vragen voor een onderhoudsbeurt?

    Dat is niet nodig. U kunt zelf een afspraak maken met uw dealer. De dealer zal zelf voor aanvang van de werkzaamheden toestemming bij Wittebrug Lease aanvragen.

    Welke technische controles moet ik zelf uitvoeren?

    Kleine controles zoals bandenspanning, oliepeil en koelvloeistofniveau kunt u zelf regelmatig uitvoeren en indien nodig op peil brengen. Uw dealer kan u desgewenst bij een bezoek laten zien en uitleggen waarop u dient te letten tijdens deze controles. In de handleiding van  uw auto wordt eveneens uitleg gegeven over deze periodieke controles. Het is van belang zelf tussentijds te controleren of de banden nog voldoende profiel bezitten. Het wettelijk (APK) minimum is 1,6 millimeter, maar Wittebrug Lease adviseert om banden bij 2,0 millimeter of minder te laten vervangen.

    Hoe vaak moet ik het oliepeil van mijn auto controleren?

    Wij adviseren u het oliepeil wekelijks of iedere 1000 kilometer te controleren. Zorg dat de auto op een vlakke ondergrond staat als u het oliepeil controleert. De motor dient minimaal 20 minuten niet meer gedraaid te hebben. Kijkt u voor meer informatie in het instructieboekje van uw auto.

    Welke motorolie moet ik bijvullen?

    Het is van groot belang dat u het oliepeil controleert voordat u olie bijvult. Alleen wanneer het oliepeil onder het minimum komt hoeft u olie bij te vullen. Gebruikt u daarvoor olie van hetzelfde type als in de motor zit. Wanneer u het merk/type niet kent informeer dan bij uw dealer. Controleer na het bijvullen nogmaals het oliepeil want te veel olie in het motorblok kan ook schade veroorzaken.

    Wanneer moet mijn auto een APK keuring krijgen?

    Auto's met een dieselmotor, dieselhybride of LPG-installatie dienen vanaf het moment dat deze 3 jaar is jaarlijks APK gekeurd te worden. Auto's met een benzinemotor, hybridebenzine of volledig electrische voertuigen dienen vanaf het moment dat deze 4 jaar is APK gekeurd te worden; daarna moet de auto iedere 2 jaar gekeurd worden. U kunt op de website van het RDW de APK vervaldatum en de datum van de laatste keuring controleren.

    Wat moet ik doen als mijn dealer geen tijd heeft voor een afspraak?

    Neemt u in dat geval contact op met onze afdeling Techniek via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 070-3429494. Zij kunnen dan overleggen met uw dealer of een andere dealer in de buurt. Wij adviseren u om ruim van te voren een afspraak te maken in geval van een onderhoudsbeurt of een APK keuring.

    Zijn winterbanden verplicht?

    In Nederland zijn winterbanden niet verplicht. Maar onder winterse omstandigheden kunnen winterbanden uw veiligheid wel verhogen. In een aantal omringende landen zijn winterbanden wel verplicht. Indien u met uw auto naar het buitenland gaat informeer dan naar de regels van het betreffende land.

    Kan ik gebruik maken van winterbanden?

    U kunt gebruik maken van winterbanden onder de volgende voorwaarden:

    • in het leasecontract heeft uw werkgever de winterbandenregeling laten opnemen
    • de bandenmaat van uw auto is maximaal 17 inch
    • uw auto is minimaal (nog) 3 winters in contract
    • het totaalkilometrage van het leasecontract is minimaal 60.000 kilometer
    • de winterbanden worden geleverd, gemonteerd en opgeslagen door de partners van Wittebrug Lease: Wittebrug, DAVO, Euromaster en Profile Tyre Center 

    Hoe kan ik de winterbandenregeling aanvragen?

    U kunt de winterbandenregeling aanvragen op onze website via <Mijn Wittebrug Lease>.

     

  • Vervangende auto

    Kan ik tijdens onderhouds- en reparatiewerkzaamheden beschikken over een vervangende auto?

    Dat kan indien in de leaseovereenkomst een vervangend vervoer regeling is opgenomen. Indien er geen regeling is opgenomen en u maakt gebruik van een vervangende auto dan zullen de kosten worden doorbelast. Wij raden u aan vooraf na te vragen of u kunt beschikken over een vervangende auto bij uw werkgever of bij onze afdeling Techniek via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 070-3429494.

    Wat houdt de regeling vervangend vervoer in?

    Wittebrug Lease kent twee regelingen: “na 24 uur” of “per direct”. Is er vervangend vervoer in het contract opgenomen “na 24 uur” dan zullen de kosten voor de vervangende auto aan uw werkgever worden doorbelast indien de reparatie binnen 1 dag heeft plaats gevonden. Heeft de reparatie langer in beslag genomen dan komen alle huurkosten voor rekening van Wittebrug Lease. Is er vervangend vervoer in het contract opgenomen “per direct” dan komen de kosten voor de vervangende auto geheel voor rekening van Wittebrug Lease.

    Wanneer moet ik de vervangende auto omruilen voor mijn eigen auto?

    Na het gereed melden van uw eigen auto door de reparateur dient u de vervangende auto weer om te wisselen. Indien u te laat omwisselt zullen de extra kosten van de vervangende auto voor rekening van uw werkgever komen.

    Moet ik de vervangende auto aftanken bij het omwisselen?

    Wij adviseren u de vervangende auto na afloop van de huurperiode afgetankt in te leveren en daarvan melding te maken bij het inleveren bij de reparateur of de verhuurder. Indien de auto niet afgetankt wordt ingeleverd zullen er in de meeste gevallen tankkosten in rekening worden gebracht door de verhuurder. Indien u een brandstofpas heeft kunt u de brandstof van de vervangende auto gewoon met uw brandstofpas afrekenen. Geeft u bij het afrekenen wel aan dat het een tanking van een vervangende auto betreft.

     

  • Hulpverlening bij pech of schade

    Wat moet ik doen bij pech onderweg?

    Bij pech kunt u tijdens onze openingstijden contact opnemen met de afdeling Techniek op nummer 070-3429494. Buiten onze openingstijden kunt u contact opnemen met de Wittebrug Lease Hulpdienst op telefoonnummer 070-3906061. Onze Hulpdienst is 24 uur per dag / 7 dagen per week bereikbaar. Als u pech krijgt op de snelweg kunt u ook gebruik maken van de gele praatpalen langs de weg.

    Welke hulpverlening krijg ik bij pech in het buitenland?

    In geval van pech door een technisch mankement ondersteunen wij u met de volgende hulpverlening:

    • professionele ondersteuning/hulpverlening door de Wittebrug Lease Hulpdienst, uitgevoerd door de Eurocross Assistance.
    • reparatie van de auto in het buitenland door de hulpverlener of een lokale reparateur.
    • berging en transport van de auto naar Nederland indien de auto niet binnen redelijke termijn ter plaatse gerepareerd kan worden.
    • vervoer naar huis van de inzittenden op basis van openbaar vervoer 2e klasse indien de auto niet meer rijdbaar is.
    • vervangend vervoer kan in sommige gevallen via de mobiliteitsservice van de importeur van het merk auto worden verstrekt. Meer informatie hierover vindt u in de Service & Garantie documentatie van de auto of op de internetsite van de importeur of fabrikant.

    Welke hulpverlening krijg ik bij schade in het buitenland?

    In geval van schade waardoor de auto niet meer rijdbaar is ondersteunen wij u met de volgende hulpverlening:

    • professionele ondersteuning/hulpverlening door de Wittebrug Lease Hulpdienst, uitgevoerd door de Eurocross Assistance.
    • berging en transport van de auto naar Nederland.
    • vervoer naar huis van de inzittenden op basis van openbaar vervoer 2e klasse.

     

     

  • Verzekering

    Hoe is mijn auto verzekerd door Wittebrug Lease?

    Wanneer uw auto door Wittebrug Lease is verzekerd heeft u dekking voor Wettelijke Aansprakelijkheid (WA). Dit is de schade toegebracht aan derden. Tevens is er dekking voor Casco-schade. Dit is de schade aan uw auto. Bovendien is een Verkeersrechtsbijstandverzekering en conform afspraak met uw werkgever een Ongevallen Inzittenden Verzekering (met een uitkering van € 10.000 bij overlijden en maximaal € 20.000 bij blijvende invaliditeit) of Schade Verzekering Inzittenden (met een verzekerd bedrag van € 1.000.000) afgesloten.

    Mag ik de auto ook zelf verzekeren?

    Over het algemeen is het toegestaan om zelf de auto te verzekeren. Dit moet dan wel bij een door Wittebrug Lease geaccepteerde verzekeraar en onder door Wittebrug Lease goed te keuren voorwaarden. Aangezien Wittebrug Lease de eigenaar van de auto is dient Wittebrug Lease bij aflevering van de auto in het bezit te zijn van een door u en uw verzekeraar ondertekende Akte van Verpanding (drie-partijen overeenkomst). Mocht u met uw auto schade rijden dan zorgt deze verpanding er onder meer voor dat het schadebedrag door uw verzekeringsmaatschappij rechtstreeks aan Wittebrug Lease wordt uitgekeerd.

    Wie mag ik in mijn auto laten rijden?

    Als de auto bij de verzekeraar van Wittebrug Lease is verzekerd dan is er dekking voor iedere bestuurder mits deze een in Nederland geldig rijbewijs heeft. Uw werkgever kan echter in de autoregeling bepalen dat alleen u of uw partner of gezinsleden in de auto mogen rijden. Informeert u bij uw werkgever naar de voorwaarden. Wanneer er schade wordt gereden dan zal deze schade door ons altijd op uw naam worden geregistreerd.

    Is mijn aanhangwagen of caravan meeverzekerd?

    Een aangekoppelde aanhangwagen of caravan is voor de Wettelijke Aansprakelijkheid (WA) meeverzekerd op de autoverzekering. Hierdoor is schade veroorzaakt met de aanhangwagen of caravan aan andere weggebruikers gedekt. Maar schade aan de aanhangwagen of caravan zelf niet. Voor het verzekeren van de zogenaamde casco schade aan de aanhangwagen of caravan moet u zelf een verzekering afsluiten.

    Is bedrijfsreclame op de auto meeverzekerd?

    Indien u de bedrijfsreclame heeft mee geleast dan is deze automatisch meeverzekerd. In geval van schade zal de reclame voor u vergoed of hersteld worden. Indien u de bedrijfsreclame niet heeft mee geleast dan kunt u tegen betaling de reclame meestal laten meeverzekeren.

    Heb ik een reisverzekering nodig als ik op vakantie ga?

    Wij raden dat zeer zeker aan. De auto is weliswaar voldoende verzekerd, maar eventuele persoonlijke calamiteiten niet. Is uw auto onbeschadigd maar u bent niet meer in staat de auto te besturen (bijvoorbeeld door een gebroken been), dan worden u en uw auto gerepatrieerd. Dit soort vervelende calamiteiten zijn gedekt met een reisverzekering inclusief autodekking. En de reisverzekering biedt meestal ook dekking indien uit de auto persoonlijke bezittingen worden gestolen bij een inbraak.

    Kent de verzekering van Wittebrug Lease no-claim korting?

    Onze verzekering kent geen no-claim korting. Indien u schade rijdt heeft de schade dus ook geen invloed op uw no-claim. In het geval uw schadebeeld daar aanleiding toe geeft kan er wel besloten worden om uw eigen risico aan te passen of de verzekeringscomponent van de maandelijkse leasetermijn aan te passen. 

    Mag ik met een botbreuk of ander letsel in de auto rijden?

    In de regel geldt hiervoor dat als de behandelend arts het verantwoord vindt, Wittebrug Lease er geen bezwaar tegen heeft en het advies van de arts overneemt.

    Hoe voorkom ik diefstal uit mijn auto?

    Hiervoor geven wij een aantal adviezen:

    • laat geen waardevolle goederen (zichtbaar) achter in de auto.
    • laat geen waardevolle (kenteken)papieren of brandstofpas achter in de auto.
    • sluit altijd uw auto volledig af ook al bent u slechts enkele minuten bij de auto weg.
    • kies audio en navigatieapparatuur die is voorzien van een afneembaar front, display of andere inbraakwerende eigenschappen.
    • neem bij het verlaten van de auto het afneembare front, display of draagbare navigatie-systeem en uw mobiele telefoon mee. “Verstop” deze niet onder de stoelzitting of in de kofferbak. De inbreker zal de auto doorzoeken op de bekende opbergplaatsen.
    • heeft u navigatie-systeem met een zuignap aan de voorruit bevestigd? Verwijder voordat u de auto verlaat de zuignap en de eventuele afdruk op de voorruit. Inbrekers verwachten dat u het navigatie-systeem in de auto heeft achtergelaten en zullen mogelijk daarom in de auto gaan zoeken.

    Wat is verzekerd wanneer er in mijn auto wordt ingebroken?

    Afhankelijk van de spullen die uit de auto zijn meegenomen of kapot gemaakt kan er een vergoeding plaatsvinden:

    • audio apparatuur welke is mee geleast: indien het afneembare frontpaneel, beeldscherm of ander diefstalwerende voorziening overlegd kan worden zal er een vergoeding plaatsvinden in de vorm van een (gelijkwaardig) vervangend apparaat.
    • audio apparatuur welk niet is mee geleast maar wel is meeverzekerd: indien het afneembare frontpaneel, beeldscherm of ander diefstalwerende voorziening overlegd kan worden zal er een vergoeding plaatsvinden in de vorm van een uitkering met in acht neming van een afschrijving van 1,5% per maand.
    • navigatie systeem welk vast in de auto is ingebouwd: zie bovenstaande regelingen.
    • navigatie systeem welk los in de auto aanwezig is zoals de PDA en TomTom systemen kunnen niet op de autoverzekering meeverzekerd worden.
    • mobiele telefoon, head-set, kleding, cd's, brillen, laptop, PDA, portable CD / DVD speler, tassen, kentekenbewijs, paspoort en rijbewijzen zijn in geen geval gedekt op de autoverzekering. Bij diefstal is het meestal mogelijk deze attributen te claimen op inboedel- of reisverzekering.
    • schade aan de auto is verzekerd op de autoverzekering. Indien het frontpaneel, beeldscherm of ander diefstalwerende voorzieningen niet overlegd kunnen worden is er sprake van uitlokking. In dat geval zal de schade aan de auto niet gedekt zijn. Alle kosten die verband hebben met de inbraak zullen dan aan uw werkgever in rekening gebracht worden.

    Kan ik extra maatregelen treffen wanneer ik naar een voormalig Oostblokland ga?

    Wanneer u naar het voormalige Oostblok gaat kunt u extra maatregelen treffen:

    • parkeer bij voorkeur op een bewaakt parkeerterrein of parkeergarage.
    • zorg dat de auto zo veel mogelijk in het zicht staat.
    • laat uw (auto)sleutels nooit onbeheerd achter (ook niet in uw vakantieverblijf).
    • sluit te allen tijde alle ramen en deuren goed af, zet de auto op het stuurslot en schakel indien aanwezig het alarm in.

    
Mocht u onverhoopt het slachtoffer worden van diefstal van de auto zorg dan dat u alle gegevens bij de hand heeft die u nodig heeft voor aangifte bij de Politie: kentekenpapieren, kenmerken en overige gegevens van de auto en uw eigen legitimatie. Tevens raden wij u aan om belangrijke telefoonnummers vooraf in uw telefoon op te slaan.

     

     

     

  • Schade en diefstal

    Wat moet ik doen als ik schade heb aan mijn auto?

    Tijdens onze openingstijden kunt u de schade telefonisch melden bij de afdeling Techniek via 070-3429494. Wij nemen dan direct uw gegevens op en registreren de schademelding. Buiten onze openingstijden kunt u de schade melden op onze website via <Mijn Wittebrug Lease> door middel van het online schadeaangiftefomulier. Indien de auto niet meer rijdbaar is kunt u de schade buiten onze openingstijden melden via de Wittebrug Lease Hulpdienst op 070-3906061. Stuur in geval van een schade met een tegenpartij of voor het Waarborgfonds een volledig ingevuld schadeaangifteformulier - uiterlijk binnen twee werkdagen - naar: Wittebrug Lease BV, Antwoordnummer 10063, 2280 VB Rijswijk. Deze procedure geldt ook als u uw autoverzekering niet via Wittebrug Lease heeft afgesloten, want ook dan verzorgt Wittebrug Lease de schadeafwikkeling.

    Wat moet ik doen als mijn auto is gestolen?

    Als uw auto is gestolen neem dan direct contact op met de plaatselijke Politie via 0900-8844. Vervolgens moet u aangifte doen van vermissing van het voertuig. Van de politie krijgt u een afschift van de aangifte. Stuurt u de aangifte zo snel mogelijk naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of per fax naar 070-3991034  versturen. Onze afdeling Techniek zal direct na ontvangst van uw melding aan de slag gaan om eventueel vervangend vervoer te verzorgen en een onderzoek op te starten om de leaseauto op te sporen. Voor verdere vragen kunt u contact opnemen via 070-3429494.

    Wanneer moet ik de Politie inschakelen?

    Waarschuw in geval van een grote schade, schade met letsel of indien het invullen met de tegenpartij problemen oplevert altijd de Politie. In geval van schade door inbraak of vandalisme dient u aangifte te doen bij Politie. Dit kan online via www.politie.nl/aangifte.

    Waar moet ik op letten wanneer ik betrokken raak bij een ongeval?

    • vul gezamenlijk het schadeaangifteformulier aan de voorzijde volledig in, inclusief de toedracht (12) en de situatieschets (13); dit geldt ook als alleen de tegenpartij schade heeft opgelopen.
    • geef het duplicaat van uw schadeformulier aan de tegenpartij.
    • noteer naam en adres van eventuele getuigen; inzittenden gelden ook als getuigen.
    • bij discussie over de toedracht van de schade raden wij u aan de Politie in te schakelen en/of foto's te maken van de situatie.
    • controleer dat u beiden uw handtekening zet in vakje 15.
    • doet u in elk geval direct aangifte bij de Politie in geval van diefstal, inbraak, vandalisme of doorrijden na een aanrijding en voeg het politierapport vervolgens bij het schadeformulier.
    • mocht u zijn aangereden in parkeerstand neemt u dan direct contact met ons op en doe vervolgens aangifte bij de politie; dit is belangrijk om de schade te kunnen verhalen via het Waarborgfonds Motorverkeer.
    • de achterzijde van het schadeaangifteformulier kunt u bij thuiskomst invullen.
    • stuur het schadeaangifteformulier na het invullen naar Wittebrug Lease BV, Antwoordnummer 10063, 2280 VB Rijswijk.

    Wat moet ik invullen bij “verzekeringsnemer” op het Schade Aangifte Formulier?

    Vult u bij verzekeringsnemer Wittebrug Lease in.

    Moet ik altijd de achterzijde van het Schade Aangifte Formulier invullen?

    Om een schade goed in behandeling te kunnen nemen hebben Wittebrug Lease en de verzekeraar altijd de antwoorden op de vragen op de achterkant nodig.

    Moet ik het Schade Aangifte Formulier invullen bij ruitschade?

    Het invullen van een schadeaangifteformulier is in geval van een voorruitschade door steenslag niet nodig. U kunt de schade aan de voorruit melden op onze website via <Mijn Wittebrug Lease>. Indien een tegenpartij verantwoordelijk is voor de voorruitschade dient u wel een schadeaangifteformulier in te vullen met daarin alle benodigde gegevens.

    Wat is het verschil tussen eenzijdige en tweezijdige schade?

    Bij een eenzijdige schade is de schade ontstaan zonder tegenpartij. Bij tweezijdige schade is er behalve uw auto ook een auto of object van een ander betrokken.

    Mag ik de schade door mijn dealer laten repareren?

    Schade aan de auto dient hersteld te worden bij schadebedrijven waar Wittebrug Lease een samenwerkingsovereenkomst mee heeft gesloten. De auto dient in overleg met een medewerker van onze afdeling Techniek ter reparatie bij de aangewezen reparateur voor herstel aangeboden te worden. Het schadebedrijf kan indien dat noodzakelijk is zorgen voor een haal- en brengservice. 

    Wat moet ik doen bij schade in het buitenland?

    Tijdens onze openingstijden kunt u bellen met de afdeling Techniek van Wittebrug Lease op nummer 070-3429494. Buiten onze openingstijden belt u met de Wittebrug Lease Hulpdienst op 070-3906061. Dit nummer is 24 uur per dag en 7 dagen in de week bereikbaar. In geval van een aanrijding met een tegenpartij dient u samen een schadeaangifteformulier in te vullen. Maak als dat mogelijk is foto's van de situatie. Dit verhoogt de kans op het verhalen van de schade op een aansprakelijke tegenpartij. Mocht het nodig zijn dan regelen wij een vervangende auto.

    Waarom moet ik een Eigen Risico betalen in geval van schade?

    Het Eigen Risico is een eigen bijdrage in de schadekosten. In geval van een verhaalbare schade wordt het Eigen Risico verhaald op de tegenpartij. Indien de schade wordt vergoed door het Waarborgfonds Motorrijtuigen betaalt Wittebrug Lease het Eigen Risico.

    Wanneer kan een schade worden geclaimd bij het Waarborgfonds Motorrijtuigen?

    Wanneer een onbekend gebleven motorrijtuig schade veroorzaakt aan  uw auto terwijl uw auto geparkeerd stond kan de schade in aanmerking komen voor een claim bij het Waarborgfonds. Een claim bij het Waarborgfonds wordt in behandeling genomen als er aangifte bij de Politie is gedaan, er getuigenverklaringen overlegd kunnen worden dat de schade is ontstaan terwijl de auto geparkeerd stond en het schadeaangifteformulier volledig is ingevuld.

  • Aflevering en inname van de auto

    Welke bescheiden krijg ik van Wittebrug Lease na de aflevering van mijn auto?

    Na de aflevering van uw auto ontvangt u per post een berijdersmap, een schadeformulier en een berijdershandleiding. Naar gelang de afspraken met uw werkgever sturen wij u een groene kaart, een Machtiging Buitenland en een brandstofpas (de bijbehorende pincode wordt apart toegestuurd na circa 4 werkdagen tenzij de pincode is overgenomen van uw vorige pas of u een voorkeurspincode heeft opgegeven). Kentekenbewijs deel 1A (voertuiggegevens) en 1B (tenaamstellinggegevens) of de kentekencard ontvangt u van de leverende dealer bij de aflevering van uw auto. Bovendien ontvangt u van de dealer de autosleutel en de reservesleutel(s).

    Wordt de auto bij inname geïnspecteerd?

    De inname van de auto wordt uitgevoerd door BCA (v/h FleetSelect). BCA is een onafhankelijk bedrijf gespecialiseerd in het inspecteren van auto’s voor leasemaatschappijen. Van de inspectie wordt een inspectierapport opgesteld volgens het innameprotocol.

    Wie neemt contact met mij op voor de inspectie en inname van de auto?

    Geruime tijd voor de einddatum van het leasecontract melden wij de inname aan bij BCA. Een medewerker van de planning neemt tijdig contact op met u op om een afspraak te plannen voor het uitvoeren van de inspectie en inname. 

    Waar wordt de inspectie uitgevoerd?

    De inspectie wordt op de door u gewenste locatie in uw bijzijn uitgevoerd. Dit kan op kantoor, bij de dealer (tijdens de aflevering van de nieuwe leaseauto) of bij u thuis. Na de inspectie wordt de auto door een transporteur of chauffeur opgehaald.

    Wat houdt de inspectie in?

    De inspecteur controleert in uw bijzijn de auto van binnen en van buiten op eventueel aanwezige schade. Tevens wordt geïnventariseerd of alle bij de auto behorende zaken compleet aanwezig zijn. Het betreft hier onder meer de kentekenbewijzen deel 1A en 1B of de kentekencard, autsleutel en reservesleutels, autoradio inclusief afneembaar front, reservewiel, gereedschapsetje, alle bij de auto behorende documentatie en eventueel de brandstofpas. De inspecteur hanteert een innameprotocol welke u hier kunt vinden. De bevindingen worden op een Inspectierapport vastgelegd welke mede door u wordt ondertekend. Om een goede inspectie te kunnen uitvoeren is het noodzakelijk dat de auto zowel van binnen als van buiten schoon is.

    Wat gebeurt er met het inspectierapport?

    Door middel van het inspectierapport wordt uw werkgever door Wittebrug Lease geïnformeerd over de staat waarin de auto is ingeleverd. Eventuele innameschades en manco's worden aan uw werkgever doorbelast. Het is daarom raadzaam dat u er zorg voor draagt dat de auto gedurende de contractperiode in goede staat blijft.

    Kan ik het inspectierapport inzien?

    Het inspectierapport is online in te zien via de websites van BCA. Voor het bekijken van het inspectierapport voert u het kenteken en de rapportcode in. De rapportcode wordt vermeld op de slotfactuur.

  • Verlies

    Wat moet ik doen als ik mijn kentekenbewijs of kentekencard kwijt ben?

    Bij verlies van een van de kentekenbewijzen deel 1A en/of deel 1B of de kentekencard moet een nieuw exemplaar worden aangevraagd bij het RDW. Neemt u hiervoor contact op met de afdeling Contractbeheer via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 070-3429414. Houdt u er rekening mee dat afgifte van een nieuwe kentekencard enige tijd in beslag neemt.

    Wat moet ik doen als ik mijn kentekenplaat kwijt ben?

    Bij verlies of diefstal van een kentekenplaat kunt u contact opnemen met de afdeling Techniek via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 070-3429494. Daarnaast dient u aangifte te doen bij de Politie.

    Wat moet ik doen als ik mijn sleutel en/of afstandsbediening kwijt ben?

    Bij uw dealer kunt u een nieuwe autosleutel en/of afstandbediening bestellen. In verband met het “inleren” van de nieuwe sleutel is het belangrijk dat u alle overige sleutels en eventuele afstandbedieningen meeneemt bij uw bezoek aan de dealer. Alle kosten van de ontbrekende sleutels en/of afstandbedieningen zullen aan uw werkgever doorbelast worden.

    Wat moet ik doen als ik mijn groene kaart kwijt ben?

    Een nieuwe groene kaart (het internationale motorrijtuigenverzekeringsbewijs) kunt u opvragen bij de afdeling Contractbeheer via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 070-3429414.

    Wat moet ik doen als ik mijn tankpas kwijt ben?

    Belt u zo snel mogelijk met de afdeling Contractbeheer via 070-3429414. De brandstofpas wordt dan direct geblokkeerd en een nieuwe brandstofpas wordt aangevraagd.

     

  • Gebruik in het buitenland

    Waar moet ik rekening mee houden als ik met mijn auto naar het buitenland ga?

    • controleert u voor aanvang van de reis het niveau van de motorolie, koelvloeistof, ruitensproeiervloeistof en bandenspanning. Dit voorkomt veel ongemakken. Zorg voor reserve motorolie: een motor die extra belast wordt zoals tijdens het rijden met caravan kan meer olie verbruiken dan bij normale omstandigheden.
    • vergeet niet de groene kaart (het internationale motorrijtuigenverzekeringsbewijs) mee te nemen. Uw aanhanger of caravan is hierop meeverzekerd (alleen WA). De groene kaart dient u te ondertekenen als u naar Groot-Brittannië of Noord Ierland gaat. Staat het land waar u heen wilt of doorheen rijdt niet op de groene kaart, neem dan contact op met de afdeling Contractbeheer via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 070-3429414.
    • zorg dat u de “Machtiging Buitenland” bij u heeft. Hiermee kunt u aantonen dat Wittebrug Lease ermee akkoord is dat u met de auto naar het buitenland reist. Deze machtiging vindt u bij de berijdershandleiding.
    • in sommige landen is het verplicht om een aparte groene kaart voor de caravan te hebben. Wacht niet tot vlak voor vertrek om de groene kaart aan te vragen. De aparte groene kaart kunt u opvragen bij de afdeling Contractbeheer via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 070-3429414. Zorg dat u het registratiebewijs van uw caravan bij de hand heeft.

    Moet ik Wittebrug Lease laten weten dat ik naar het buitenland ga met mijn auto?

    Duurt uw verblijf in het buitenland langer dan 8 (aaneengesloten weken dan verzoeken wij u ons hiervan op de hoogte te stellen.

    Kan ik in het buitenland een reparatie laten uitvoeren?

    Krijgt u in het buitenland onvoorziene kosten die normaliter voor rekening van Wittebrug Lease komen dan kunt u deze onder bepaalde voorwaarden bij ons declareren. Neemt u wel altijd vooraf contact op met Wittebrug Lease of de Wittebrug Lease Hulpdienst. Stuur de gespecificeerde nota met een duidelijke omschrijving en uw bankgegevens naar Wittebrug Lease BV, Antwoordnummer 10063, 2280 VB Rijswijk.

    Heb ik in het buitenland recht op een vervangende auto?

    Vervangend vervoer in het buitenland valt niet onder de dekking van de verzekering of het leasecontract. Wij raden u aan om zelf een reisverzekering af te sluiten die hierin voorziet. Via de ANWB kunt u Wegenwacht Europa Plus afsluiten. De pakketten Standaard en Compleet bieden vervangende auto service (kijk voor meer informatie op de website van de ANWB). 

    Heb ik een groene kaart nodig als ik met mijn auto naar het buitenland ga?

    U dient in het bezit te zijn van een groene kaart als u met de auto naar het buitenland gaat. De groene kaart is namelijk het internationaal motorrijtuigenverzekeringsbewijs waaruit blijkt bij welke verzekeringsmaatschappij en onder welk polisnummer de auto verzekerd is. Op vertoon van de groene kaart heeft u recht op berging van de auto in geval van een aanrijding waardoor de auto niet meer rijdbaar is. Indien u geen groene kaart heeft neemt u dan tijdig voor vertrek contact op met de afdeling Contractbeheer via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 070-3429414.

    Hoe kom ik aan een groene kaart?

    U vindt de groene kaart bij de kentekenpapieren van de auto. De groene kaart wordt enkele dagen na aflevering van de auto opgestuurd. Afhankelijk van de afspraken met uw werkgever krijgt u de groene kaart per post op uw huisadres of via uw werkgever.

    Wat heb ik nodig als ik naar een land buiten Europa?

    Controleert u of u in het bezit bent van een geldige groene kaart en originele kentekenpapieren. U mag met de auto uitsluitend naar die landen die staan vermeld op de groene kaart. In de landen die op de groene kaart zijn doorgestreept is de auto niet verzekerd. Naast de groene kaart en de kentekenpapieren is het van belang een ‘Machtiging Buitenland' mee te nemen. Deze kunt u aanvragen bij de afdeling Contractbeheer via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 070-3429414. Op de machtiging staat in meerdere talen dat u gemachtigd bent in het buitenland gebruik te maken van de auto met de daarbijbehorende documenten.

    Heb ik in het buitenland recht op hulpverlening bij pech of schade?

    Ook in het buitenland heeft u recht op hulpverlening. Kijkt u bij “Hulpverlening bij pech of schade” voor meer informatie.

     

  • Bekeuringen

    Wie ontvangt de bekeuring als ik een overtreding bega?

    Indien u een verkeersovertreding begaat of te weinig parkeergeld betaalt ontvangt Witteburg Lease meestal de bekeuring. De boete wordt in de meeste gevallen betaald door Wittebrug Lease en doorbelast aan uw werkgever.


    Hoe kan ik de beschikking opvragen?

    U kunt de beschikking opvragen op onze website via <Mijn Witteburg Lease>. Hiervoor heeft u uw kenteken en het door ons gemailde beschikkingsnummer nodig. De beschikking kunt u opvragen tot 3 maanden na dagtekening.

    Hoe werkt het met een bekeuring uit het buitenland?

    Bekeuringen uit het buitenland stuurt Wittebrug Lease zonder te betalen aan uw werkgever. Indien deze de bekeuring niet op tijd wordt betaald ontvangt Wittebrug Lease een herinnering. Deze wordt, om verdere verhogingen te voorkomen, door ons betaald en doorbelast.

    Wat moet ik doen als ik het niet eens ben met de bekeuring?

    U kunt in beroep gaan tegen de bekeuring. U moet dan bezwaar aantekenen tegen de eerste beschikking (ook als Wittebrug Lease de bekeuring al heeft betaald). Omdat het kenteken is geregistreerd op Wittebrug Lease heeft u hiervoor een machtiging nodig. Deze kunt u opvragen bij de afdeling Contractbeheer via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 070-3429414. De behandeling van het bezwaar duurt ongeveer 16 weken. Als de Officier van Justitie uw beroep inwilligt dan stort het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) het bedrag terug op de rekening van Wittebrug Lease. Dit wordt door ons vervolgens aan u gecrediteerd. U vindt meer informatie op de website van het Openbaar Ministerie: www.om.nl/onderwerpen/verkeer.

    Hoe kan ik de foto opvragen wanneer ik ben geflitst?

    Voor elke regio is dit weer anders. Meestal staat op de beschikking aangegeven welk telefoonnummer u kunt bellen en om welk fotonummer het gaat. Vaak zijn er kosten verbonden aan het opvragen van een foto.

    Moet ik mijn NAW-gegevens verstrekken als ik meer dan 30 kilometer te hard heb gereden?

    Een overschrijding van meer dan 30 kilometer wordt niet gezien als een overtreding volgens de Wet Mulder. Er geldt dan een speciale procedure waarbij u en de leasemaatschappij wettelijk verplicht zijn om NAW-gegevens van de berijder te verstrekken. De zaak wordt behandeld door de Officier van Justitie.

  • Facturatie

    Welke soorten facturen verstuurt Wittebrug Lease?

    • inzetfactuur: de eerste factuur die wordt verstuurd nadat de auto is afgeleverd. Deze factuur omvat de leasetermijn vanaf de startdatum van het contract tot aan het einde van de lopende maand waarin de factuur wordt verstuurd.
    • leasefactuur: de factuur met het maandelijkse leasetarief.
    • slotfactuur: de creditfactuur over de periode nadat de auto is ingeleverd tot het einde van de betreffende maand welke in rekening is gebracht. Daarnaast kunnen op deze factuur afkoopbedragen, innameschadebedragen en kilometerafrekeningen worden doorbelast.
    • doorbelastingfactuur: de factuur met overige doorbelaste bedragen, bijvoorbeeld het Eigen Risico in verband met schade.
    • brandstofafrekening: de factuur waarop de werkelijk gebruikte brandstof wordt verrekend met het brandstofvoorschot.
    • kilometerafrekening: de factuur met de doorbelasting van ten opzichte van het contract meer of minder gereden kilometers.
    • huurfactuur: de factuur met kosten voor een huurauto.
    • contractwijzigingsfactuur: de verrekeningskosten die voortkomen uit de wijziging van het contract, bijvoorbeeld bij aanpassing van de looptijd en/of het jaarkilometrage.
    • verkeersovertreding: de factuur met de doorbelaste verkeersovertreding.
    • digitale factuur: alle factuursoorten, zoals hiervoor vermeld, kunnen op een digitale factuur (pdf-formaat) worden verstuurd.
    • verkoopfactuur: de factuur met het verkoopbedrag bij overname van de auto.

    Hoe kan ik een kopie van een factuur opvragen?

    U kunt een kopie opvragen bij de afdeling Contractbeheer via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 070-3429414.

    Kan ik een factuur digitaal ontvangen?

    U kunt alle facturen digitaal ontvangen. De facturen worden tot een pfd-bestand verwerkt en naar het door u gewenste emailadres gezonden. Indien u hiervan gebruik wilt maken kunt u dit aangeven bij de afdeling Contractbeheer via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 070-3429414.

    Bij wie kan ik terecht met vragen over een factuur?

    Het eerste aanspreekpunt is onze afdeling Debiteurenbeheer. Zij zijn bereikbaar via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 070-3429400. Voor specifieke inhoudelijke vragen zullen zij u kunnen doorverwijzen naar een collega van Witteburg Lease.