Bijtelling is een fiscale regeling voor zakelijker rijders, iedere zakelijke rijder die zijn auto ook privé gebruikt moet hiervoor bijtelling betalen. Afhankelijk van de catalogusprijs, de datum van registratie en de CO2 uitstoot. Een elektrische auto heeft geen uitlaat en dus ook geen CO2 uitstoot. Vanwege het feit dat een elektrische auto geen CO2 uitstoot en de overheid elektrisch rijden wil stimuleren, is de bijtelling op een elektrische auto lager dan bij een auto met een verbrandingsmotor.
Steeds meer bedrijven gaan bewuster om met het milieu en het verkleinen van hun eigen CO2-voetafdruk. Elektrisch rijden is een ‘groene stap’ om het verschil te maken voor het milieu. Elektrisch rijden betekent voor een bedrijf niet alleen besparen in brandstof- en onderhoudskosten, maar het brengt ook belastingvoordelen met zich mee. Volledig elektrische auto’s zijn namelijk vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting en belasting op personenauto’s en motorrijwielen (BPM). Hiernaast levert de Milieu Investeringsaftrek een fiscaal voordeel op investeringen in EV’s en oplaadpunten.
Momenteel geldt een bijtelling van 8% voor volledig elektrische auto’s met een catalogusprijs tot max €45.000. Voor leasecontracten die in 2021 worden afgesloten geldt er een bijtelling van 12% en de maximale catalogusprijs waarop de bijtelling invloed heeft daalt naar €40.000. Over het overige gedeelte wat boven de maximale catalogusprijs zit betaalt u de normale 22% bijtelling. Voor de zakelijke rijders betekent dit dat zij vanaf 2021 meer gaan betalen aan bijtelling.
De bijtelling percentage van de afgelopen jaren en in de nabije toekomst ziet er als volgt uit: 2018 = 4%, geen maximale catalogusprijs 2019 = 4%, max. catalogusprijs €50.000 2020 = 8%, max. catalogusprijs €45.000 2021 = 12%, max. catalogusprijs €40.000 2022 = 16%, max. catalogusprijs €40.000
Berekening 2020: u rijdt in een Volkswagen ID.4 die in 2020 op kenteken is gezet, met een catalogusprijs van €50.000. Over het gedeelte tot max. €45.000 is de bijtelling 8%, de bijtelling over het overige gedeelte is 22%.
8% x €45.000 + 22% x €5.000 €3.600 + €1.100 = €4.700, oftewel €392 per maand.
Berekening 2021: u rijdt in een Volkswagen ID.4 die in 2021 op kenteken is gezet, met een catalogusprijs van €50.000. Over het gedeelte tot max. €40.000 is de bijtelling 12%, de bijtelling over het overige gedeelte is 22%.
12% x €40.000 + 22% x €10.000 €4.800 + €2.200 = €7.000, oftewel €583 per maand.
U ziet het in bovenstaand voorbeeld, voor dezelfde auto gaan werknemers in 2021 meer bijtelling betalen. Lease dit jaar nog met 8% bijtelling. Met het oog op de ontwikkeling van de bijtelling is ‘nu’ het moment om een elektrische auto te leasen. Wittebrug Lease heeft een ruim aanbod aan elektrische modellen, voor de invulling van uw mobiliteit. Als dé expert op het gebied van elektrisch leasen helpen wij u graag (dit jaar nog) aan een elektrische leaseauto. Bekijk hier ons aanbod.
Vond je dit artikel nou interessant, deel het met je collega's
12 mei 2022
Veel wagenparkbeheerders in Nederland worstelen nog met de verduurzaming...
29 november 2021
Elektrisch rijden zit stevig in de lift. Eén op de vier nieuwe auto’s...
15 februari 2022
In het Klimaatakkoord is afgesproken dat er zero-emissie zones worden ingevoerd...