Skip to the main content
  • CO2
  • Uitstoot

WLTP: Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure

Nieuwe testmethode

Sinds vorig jaar september geldt wereldwijd een nieuwe testmethode voor de vaststelling van onder meer de CO2-uitstoot van nieuwe personenauto’s: WLTP. De WLTP-testmethode zorgt er voor dat de CO2-uitstoot nauwkeuriger wordt gemeten dan bij de oude methode (NEDC). Er wordt over een langere tijdsduur gemeten en opties & accessoires die het brandstofverbruik verhogen worden meegewogen. Naar verwachting is de CO2-uitstoot bij de WLTP-testmethode vaak hoger dan bij de NEDC.

WLTP-testmethode wordt verplicht

Sinds 1 september 2017 wordt de WLTP gebruikt bij nieuwe typegoedkeuringen en vanaf 1 september 2018 wordt de WLPT-testmethode verplicht voor alle nieuw verkochte auto’s. Voor een beperkte hoeveelheid auto’s die op al voorraad staan geldt een overgangsregeling; voor deze auto’s geldt de oude NEDC-waarde tot 1 september 2019.

In Nederland wordt de hoogte van de BPM (aanschafbelasting) voor personenauto’s grotendeels bepaalt door de CO2-uitstoot. Door de hogere CO2-uitstoot bij de WLTP-testmethode zou de BPM op nieuwe auto’s (fors) stijgen. Daarom wordt gedurende de invoeringsperiode van de WLTP via een Europese rekentool de WLTP-waarde teruggerekend naar de NEDC-testmethode (NEDC 2.0). Maar zelfs na deze correctie blijkt dat er toch vaak een stijging van de BPM plaatsvindt.

Geen verhoging van BPM-belasting

De regering heeft aangekondigd dat de wijziging van de testmethode niet mag leiden tot verhoging van de BPM-belasting. De tabel die wordt gebruikt voor berekening van de BPM moet daarom aangepast worden. Maar dit vergt een wetswijziging die nog op zich laat wachten. Staatssecretaris Menno Snel vindt namelijk dat er nog onvoldoende gegevens beschikbaar zijn om tot een nieuwe tabel te komen.

De nieuwe testmethode heeft niet alleen invloed op de BPM. In veel autoregelingen zijn CO2-grenzen opgenomen die zijn gebaseerd op de oude NEDC-waarden. Wagenparkbeheerders zullen logischerwijs hun regelingen moeten aanpassen aan de hogere WLTP-waarden. En tijdelijk de herrekende NEDC 2.0 waarden kunnen hanteren.

Al met al is het moeilijke materie waarover het laatste woord nog niet gezegd is. Wilt u meer informatie? Hier vindt u een heldere publieksanimatie over WLTP van RAI Vereniging.

Tip:

Een aantal automerken geeft prijsgarantie op diverse modellen indien levering van de auto nog dit jaar plaatsvindt. Ook zullen wij een aantal modellen op voorraad nemen zodat de huidige prijs geldig blijft en met als bijkomend voordeel dat de auto snel leverbaar is. Kijk op onze website bij Speciale Acties of vraag uw mobiliteitsadviseur om meer informatie.

Related Posts

  • CO2
  • CO2 rapportage

12 januari 2024

CO2-rapportageplicht

Lees verder
  • CO2
  • Duurzaam

30 januari 2020

CO2 prestatieladder

Sinds begin 2020 is Riva Holding B.V. bezig met de CO2-prestatieladder...

Lees verder
  • CO2
  • Klimaat
  • Lease
  • Uitstoot

22 april 2020

Wittebrug Lease compenseert 75,51 ton CO2 uit...

Bij Wittebrug Lease krijgt u de mogelijkheid om de CO2 uitstoot van uw...

Lees verder